Saturday, November 3, 2018

ايه اللي بيخلي جهاز يسحب من جهاز تاني سرعة الانترنت ؟


أسباب عديدة منها :
1- الفيروسات.
2- عدم عمل shapping bandwith for user 
3- عدم تقسيم التوبولوجي داخل الشركة إلى vlans
4- وجود الفيروول يحدد او يحد من سحب الbandwith مع عمل policy.
5- ما في سياسة تحكم الداونلوود download لكل user داخل بيئة العمل.

كل ده بيتعمل ازاي أو باستخدام ايه تحديداً ؟

تمام، انت حسب المؤسسة او البيئة انت بتحديدها مثلا:
1- الفيروسات: تحصل او تشتري Anti-Virus للأجهزة وتنزلهم عندك علي اجهزة المستخدمين في حالة انو عندك المؤسسة ما فيها Servers او Domain بحيث انو هو الي يكون centralized management للشبكة يعني انت شغال workgroup. كل جهاز مسؤول عن نفسه ما في شي بيحكم المستخدم،
اما في حالة انو عندك servers من الشرط انك تخضع كل اجهزة المستخدمين بكون join للـdomain وتنزل Anti- Virus على السيرفر مع نسخة من الملف يكون علي اجهزة المستخدمين، فهو بيكون ويراقب الشبكة.
2- الVlans: انو تقسيم السويتاشات الي عندك لمجموعات وكل مجموعة تابعة لقسم معين بحيث انو إذا حصل broadcasts ما يأثر علي المستخدمين الباقيين لأنهم منعزلين logically من علي الشبكة، إعدادات علي السويتش الي قابلة للتعديل او managed Switches.
3- الـfirewall : عبارة عن جهاز من خلاله تقدر تعدي كل الـTraffic الشبكة فهو بيعمل جدار حماية و بنفس الوقت تقدر تنشيء policy المستخدمين تحددلهم كل جهاز كم ممكن يسحب من الـBandwith باليوم او بالمجمل من السرعة الأصلية فانت بتجبر المستخدم انو ما يطلع او يتعدى كل السرعة لحسابو الشخصي، الهي إعدادات علي الفايروول برضو.
5- النقطة نفس بتاعت ال firewall انو تنشيء سياسة تحكم بيها جميع المستخدمين من السرعة كاملة و تجبر المستخدم انو ينزل كل يوم حد معين فقط وانو ما يتعدى التحميل ككل، وصلت الفكرة.
ف هو يعتمد انت و مؤسستك على حجم المشكلة إذا كانت كبيرة او صغيرة.

No automatic alt text available.

No comments:

Post a Comment